Digitaaliset oppimisympäristöt oppimisen tukena Tredussa

Tredun blogi

Kaikki artikkelit

Artikkeli pohjautuu Tredun Täyskymppi-podcastin jaksoon (11/2023), jossa käsiteltiin digitaalisia oppimisympäristöjä ja erilaisia digitaalisia työkaluja oppimisen tukena. Jakson vieraana oli Tredun verkkopedagogi Riikka Saarinen, joka kertoi, kuinka digitaalisten ympäristöjen käyttö rikastuttaa oppimiskokemusta ja tuo opiskeluun uusia mahdollisuuksia. Keskustelu avasi digitaalisuuden merkitystä nykyajan oppimisessa sekä Tredun kehittyviä käytäntöjä digitaalisten työkalujen hyödyntämisessä.

Monipuoliset digitaaliset työkalut opiskelun tukena

Riikka Saarisen mukaan Tredussa käytetään laajaa kirjoa digitaalisia työkaluja, joiden avulla voidaan muokata oppimisympäristöä eri tutkintoalojen tarpeisiin. Moodle on Tredun keskeinen oppimisympäristö, jota opettajat käyttävät muun muassa materiaalipankkina ja verkkokurssien alustana. Moodle mahdollistaa myös opiskelijoiden edistymisen seurannan oppimisanalytiikan avulla, mikä helpottaa opettajien työtä ja tukee oppilaiden oppimista.

Tredussa käytetään myös muita digitaalisia välineitä, kuten Teamsia, ThingLinkiä ja Seppoa. ”Seppo on erityisen suosittu pelillisen oppimisen väline, joka voi tuoda lisää osallistavuutta oppitunneille,” Saarinen selittää. Sepon avulla opettajat voivat esimerkiksi luoda opetuspelejä tai suunnitella opiskelijoille kaupunkikierroksia. Pelillisyys tuo opetukseen kilpailullisuutta ja aktivoi opiskelijoita.

Vaihtelevat käyttötavat ja opettajien tukeminen

Kaikkia digitaalisia välineitä ei tarvitse osata käyttää, vaan opettajat voivat poimia niistä juuri omaan opetukseensa sopivimmat. Saarinen suosittelee, että opettajat valitsevat ”rusinat pullasta,” eli käyttävät niitä välineitä, jotka parhaiten tukevat heidän opetustaan ja opiskelijoiden oppimista. Työkalujen valitseminen omaan käyttöön mahdollistaa opetuksen monipuolisuuden ja auttaa opiskelijoita, joilla on erilaisia oppimistapoja.

Vaikka osa opettajista innostuu uusista välineistä nopeasti, toisten kohdalla käyttöönotto voi kestää hieman kauemmin. Tredun suuren koon vuoksi Saarinen painottaa, että uuden omaksuminen vie usein aikaa. ”Usein kestää, ennen kuin työvälineet tulevat tutuksi, mutta kun saadaan esimerkkejä kollegoilta, välineet alkavat kiinnostaa ja niitä uskalletaan ottaa käyttöön,” hän kertoo.

Virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus tulevaisuuden oppimisessa

Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) ovat nousevia trendejä Tredussa, ja niitä hyödynnetään yhä enemmän eri tutkintoaloilla. Esimerkiksi media-alalla ja hius- ja kauneudenhoitoalalla on käytössä Hololens-lasit, joiden avulla opiskelijat voivat harjoitella työtilanteita turvallisesti ennen käytännön harjoittelua. ”Viime keväänä media-alalle tehtiin painokoneen harjoittelupeli, jota voi käyttää sekä Hololens- että VR-laseilla,” Saarinen kertoo. Tämä pelillinen harjoittelu auttaa opiskelijoita tutustumaan laitteistoon ennen käytännön työskentelyä. Syksyllä 2023 Tredussa otettiin käyttöön VR-laseilla tehtäviä työturvallisuusharjoituksia, jotka parantavat opiskelijoiden valmiuksia oikeassa työympäristössä. ”Tällaiset simulaatiot auttavat harjoittelemaan tilanteita ja parantavat turvallisuutta,” Saarinen lisää.

Saarinen ennakoi, että tulevaisuudessa digitaaliset oppimisympäristöt kehittyvät entisestään, ja esimerkiksi digitaalisten kaksosten käyttö yleistyy. ”Digitaaliset kaksoset ovat yksi tulevaisuuden mahdollisuus, jossa asioita voidaan tutkia verkossa ennen käytännön harjoittelua,” hän sanoo. Digitaalisten kaksosten yleistyminen mahdollistaisi monien tilanteiden ja prosessien harjoittelun virtuaalisesti, mikä voi tuoda merkittäviä hyötyjä oppimisprosessiin. Myös verkko-opiskelun rooli kasvaa edelleen, ja oppimisen ja opetuksen digitalisaatio on tullut jäädäkseen. Digitaaliset ympäristöt voivat jatkossa mahdollistaa yhä syvällisemmän oppimiskokemuksen ja valmentaa opiskelijoita tulevaisuuden työelämään.

Tredun monipuoliset digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat opiskelijoille innovatiivisia tapoja oppia ja mahdollisuuden harjoitella työelämässä tarvittavia taitoja turvallisessa ympäristössä. Digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet rikastuttavat opiskelukokemusta, ja Saarinen uskoo niiden tukevan oppimista niin nykyhetkessä kuin tulevaisuudessa.