Kuinka Tredussa rakennetaan yrittäjyyden polkua opiskelijoille?
Tredun blogi
Artikkeli on tekstiversio Tredun Täyskymppi-podcastin jaksosta (11/2023), jossa keskusteltiin yrittäjyydestä Tredussa. Tredun yhteiskunnallisten aineiden opettaja Seppo Pylvänäinen ja opiskelija Riina kertovat, kuinka Tredu tukee yrittäjyyden opiskelua ja auttaa opiskelijoita löytämään oman yrityspolkunsa. Yrittäjyys on kasvattanut suosiotaan opiskelijoiden keskuudessa, ja Tredu on kehittänyt monipuolisen tukiverkoston, jonka avulla yrittäjyyttä voidaan kokeilla turvallisesti ja hallitusti.
Miten yrittäjyys näkyy Tredussa?
Yrittäjyyden polku alkaa perusteista
Tredussa yrittäjyyden opiskelupolku alkaa kaikille perustutkintoa suorittaville yhteisellä yrittäjyyden peruskurssilla. ”Jokainen opiskelija käy yhden osaamispisteen laajuisen peruskurssin, jossa tutustutaan yrittäjyyden mahdollisuuksiin,” Pylvänäinen selittää. Tämä peruskurssi on monille opiskelijoille ensimmäinen kosketus yrittäjyyden maailmaan, ja se tarjoaa yleiskuvan siitä, mitä yrittäjyys voi olla.
Peruskurssin tavoitteena on avata opiskelijoille mahdollisuus pohtia, voisiko yrittäjyys olla heille sopiva urapolku. Vaikka kaikki eivät ryhdy yrittäjiksi, kurssin kautta jokainen saa tarpeeksi tietoa ja rohkaisua tehdä tietoisen päätöksen yrittäjyydestä. ”Kurssilla ei mennä vielä syvälle yrittäjyyden teknisiin asioihin, mutta se on ensimmäinen askel ja herättää monissa opiskelijoissa kiinnostuksen,” Pylvänäinen kertoo.
Syvemmälle yrittäjyyteen: Valinnaiset kurssit ja käytännön harjoittelu
Niille opiskelijoille, jotka innostuvat yrittäjyydestä, Tredussa on tarjolla useita jatkokursseja. ”Opiskelijat voivat valita 2–3 osaamispisteen laajuisia kursseja, kuten ’Minusta yrittäjä’-kurssin, jossa he voivat alkaa kehittää liiketoimintaansa ja kokeilla yritystoimintaa käytännössä,” Pylvänäinen sanoo. Näillä kursseilla opiskelijat saavat perustaa pienimuotoisen yrityksen ja oppia käytännössä, millaista on yrittää oikeassa maailmassa. Näin kävi myös Riinan kohdalla. Hän opiskelee Tredussa media-alaa ja kertoo, kuinka yrittäjyys tuli hänelle ajankohtaiseksi vasta ’Minusta yrittäjä’ -kurssilla. ”En ollut koskaan aiemmin harkinnut yrittäjyyttä, mutta kurssi herätti mielenkiinnon ja siitä syntyi idea omien korujen valmistamisesta,” Riina kertoo. Hän perusti yrityksen nimeltä Riinan NY, jonka kautta hän myy käsintehtyjä koruja.
Tredun tarjoamat yrittäjyyskurssit mahdollistavat opiskelijoille yritystoiminnan kokeilemisen turvallisessa ja hallitussa ympäristössä. Yrittäjyyskurssit ovat tärkeä osa opiskelijoiden käytännön oppimista ja antavat heille arvokasta kokemusta, jota voi hyödyntää myös myöhemmin työelämässä.
Opettajien ja verkostojen tuki yrittäjyyden matkalla
Tredussa yrittäjyyden tukiverkosto ulottuu paljon pidemmälle kuin pelkät kurssit. Opiskelijat, joilla on liikeidea, saavat henkilökohtaista ohjausta yrittäjyystiimiltä ja opettajilta. ”Usein opiskelijat kertovat opettajalleen yritysideastaan, ja heidät ohjataan yrittäjyystiimille, joka auttaa jalostamaan ideaa eteenpäin,” Pylvänäinen selittää. Tredun tiimi ei kuitenkaan anna suoria vastauksia, vaan opiskelijat johdatellaan oikeiden kysymysten avulla löytämään ratkaisuja itse. Tämä tukee oppimista ja itsenäisyyttä, mutta myös antaa opiskelijoille varmuutta omasta tekemisestään.
Tredussa yrittäjyys on kiinteä osa opetusta, mutta tuki ulottuu myös koulun ulkopuolelle. Tredulla on vahvat yhteydet Tampereen startup-ekosysteemiin, ja opiskelijat, joilla on lupaava liikeidea, voivat saada mahdollisuuden esitellä sitä sijoittajille. ”Meillä on yhteydet myös sijoittajiin ja kansainvälisiin verkostoihin, mikä mahdollistaa sen, että myös suuria startup-ideoita voidaan lähteä kehittämään,” Pylvänäinen kertoo.
Yrittäjyyden kokeileminen Tredussa on tehty turvalliseksi, sillä opettajat seuraavat tarkasti opiskelijoiden yritystoimintaa ja antavat heille tukea ja neuvoja matkan varrella. ”Opiskelijoilla ei ole elämässään toista yhtä turvallista ja riskitöntä hetkeä kokeilla yrittäjyyttä,” Pylvänäinen toteaa. Yrittäjyyden aloittaminen koulussa tarjoaa mahdollisuuden testata omaa liikeideaa ilman suuria taloudellisia riskejä.
Tredussa suositaan erityisesti NY-yrittäjyyttä, jossa opiskelijat voivat tienata enintään 15 000 euroa vuodessa yritystoiminnallaan. Tämä antaa opiskelijoille mahdollisuuden saada todellista yrittäjäkokemusta ilman, että heidän tarvitsee kantaa suurta taloudellista vastuuta tai riskiä. ”Me seuraamme tarkasti, ettei opiskelijat ota esimerkiksi suuria lainoja tai tee liian riskialttiita investointeja,” Pylvänäinen selittää. Riina vahvistaa tämän kokemuksen ja kertoo, kuinka helppoa yrittäjyyden aloittaminen oli Tredussa. ”Seppo on auttanut minua koko ajan, ja vaikka en aluksi tiennyt mitään yrittämisestä, olen oppinut paljon matkan varrella,” hän kertoo.
Yrittäjyys vahvasti mukana Tredun strategiassa
Yrittäjyys on ollut Tredun strategian keskiössä jo useiden vuosien ajan, ja se näkyy vahvasti niin opetussuunnitelmassa kuin opiskelijoiden arjessa. Pylvänäisen mukaan opiskelijoiden kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on kasvanut huomattavasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. ”Nykyään yli puolet opiskelijoista on harkinnut yrittäjyyttä jossain vaiheessa, mikä on valtava muutos verrattuna tilanteeseen kymmenen vuotta sitten,” hän toteaa.
Tulevaisuudessa yrittäjyys tulee säilymään keskeisenä osana Tredun opetusta. ”Yhteiskunta muuttuu jatkuvasti, ja meidän on reagoitava siihen. Yrittäjyys on yksi niistä asioista, jotka tulevat olemaan yhä tärkeämpiä tulevaisuudessa,” Pylvänäinen sanoo. Tredussa nähdään, että yrittäjyys antaa opiskelijoille paitsi taloudellista itsenäisyyttä, myös mahdollisuuden vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ja luoda uusia innovaatioita.
On selvää, että yrittäjyys tarjoaa opiskelijoille enemmän kuin vain yhden mahdollisen urapolun. Se on keino kehittää itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä vastata nopeasti muuttuviin työelämän tarpeisiin. Tredussa panostetaan siihen, että jokainen opiskelija saa mahdollisuuden pohtia yrittäjyyttä yhtenä vaihtoehtona ja tarvittaessa tukea sekä konkreettisia työkaluja yritystoiminnan käynnistämiseen. Yrittäjyys ei ole vain tulevaisuuden taito, vaan nykypäivän tärkeä voimavara, joka antaa opiskelijoille vapauden suunnitella omaa uraansa ja rakentaa merkityksellistä työtä omilla ehdoillaan.