Kulttuurien kohtaamisista taiteen avulla

Tredun blogi
Kun opitaan kulttuureista ja kulttuurien kohtaamisista, vastaukset eivät aina löydy oppikirjoista.
Tästä syystä Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan tutkijaryhmä ryhtyi yhteistyöhön Tredun kanssa. Tutkijat osallistuivat maahanmuuttajille suunnatun perusopetuksen kurssille ja tutkivat yhdessä opiskelijoiden kanssa sitä, miten kulttuuria, identiteettiä ja kulttuurien kohtaamista voi kuvata taiteen avulla.
Yhteistyö on osa Tampereen yliopiston KOTI-tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tutkia kestäviä opetuskäytäntöjä monikulttuurisissa opiskelijaryhmissä Suomessa. Hanketta johtaa professori Mervi Kaukko ja tutkijoina toimivat Maria Petäjäniemi, Nick Haswell sekä Luke Macaulay Tampereen yliopistosta.
Suomalaiset luokkahuoneet ovat viime vuosina muuttuneet yhä moninaisemmiksi. Jotta opetuskäytännöt olisivat kestäviä, tämä moninaisuus on otettava huomioon kaikissa kouluissa ja opetustilanteissa. ”Mikä on kiehtonut minua aiemmassa työssäni, on se, kuinka luovia vasta Suomeen muuttaneet lapset ja nuoret ovat aloittaessaan elämänsä rakentamista uudessa maassa”, Kaukko kommentoi.
Tutkijat pitivät kevään 2024 aikana viisi työpajaa aikuisten perusopetuksen kurssilla. Näissä työpajoissa opiskelijat tutkivat erilaisia kulttuuriin ja identiteettiin liittyviä aiheita. Ryhmä keskusteli aiheista ensin luovan kirjoittamisen ja muiden aktiviteettien avulla ja siirtyi sitten visuaalisiin taidetekniikoihin. Opiskelijat saivat valita, mihin pääteemaan he keskittyisivät. Luokka päätti keskittyä siihen, miten kulttuurien kohtaamisia käsitellään mediassa Suomessa.
KOTI-tutkijoiden tavoin opiskelijoiden englannin kielen opettaja Sirje Perendi uskoo, että taiteen tekeminen on erityisen hyödyllistä monimutkaisten aiheiden, kuten kulttuurin ja identiteetin, tutkimisessa ja työskenneltäessä kulttuurisesti moninaisten opiskelijaryhmien kanssa. Pohdittuaan työpajoja hän totesi: ”Jotkut näistä opiskelijoista voivat olla liiankin keskittyneitä oikeisiin ja vääriin vastauksiin – taiteen avulla kulttuurin ja identiteetin kaltaisten aiheiden ymmärtäminen voi auttaa opiskelijoita ilmaisemaan luovasti, mitä he ovat oppineet ja mitä he jo tietävät, hyödyntäen uusia ja erilaisia tiedon muotoja.”
Tämä luovuus heijastui opiskelijoiden taideteoksissa, jotka käsittelivät kulttuuri-identiteettiä ja kulttuurien kohtaamisia.
Nostoja taidetyöskentelystä
Alla olevista esimerkeistä voi nähdä opiskelijoiden identiteettien eri puolia ja niitä elementtejä, joita he kokevat tärkeiksi itsensä määrittelyssä. Nämä ovat kuvissa keskellä. Keskustan ympärillä olevassa tilassa opiskelijat ovat esittäneet suomalaisen kulttuurin piirteitä, jotka he kokevat resonoivan tai olevan ristiriidassa oman kulttuuri-identiteettinsä kanssa.
KOTI-tutkija ja taiteilija Nick Haswell suunnitteli ja toteutti taidetyöpajat. Haswell näkee tällaiset taideteokset ikkunoina opiskelijoiden elämään, ajatuksiin, tunteisiin ja kokemuksiin. Taiteen tekeminen voi olla turvallinen, hauska ja voimaannuttava tapa opiskelijoille jakaa elämäänsä, koska he voivat päättää, mitä ja miten he sitä jakavat. Lisäksi käyttämällä taitoja, joista he ovat ylpeitä, he voivat kommunikoida itsevarmuuden ja vahvuuden asemasta. ”Kun opiskelijat ja opettajat (ja tutkijat!) eivät jaa yhteistä sujuvaa kieltä, taiteen tekeminen voi olla tehokas tapa ilmaista ja ymmärtää toisia ilman sanojen asettamia rajoitteita”, Nick pohtii.
Learning about cultural encounters through art with migrant background students
When learning about culture and cultural encounters, sometimes the answers cannot be found in a textbook.
This is why a team of researchers from Tampere University’s Faculty of Education and Culture recently collaborated with Tredu, working with students from migrant backgrounds in a comprehensive education course to explore culture, identity, and cultural encounters through art.
This collaboration is part of a Tampere University research project called KOTI, which is a project that aims to better understand what sustainable educational practices look like when working with students from diverse backgrounds in Finland. The project is led by Professor Mervi Kaukko and a team of researchers from Tampere University, including Maria Petäjäniemi, Nick Haswell, and Luke Macaulay.
Finnish classrooms have become increasingly diverse in recent years. For education practices to be sustainable, this diversity must be accounted for and embraced in Finnish schools and education settings. “What has intrigued me in my previous work is how creative newly arrived children and young people are as they start building their lives in a new country” Kaukko comments.
Over the course of five sessions held through the spring of 2024, the KOTI team and students in a comprehensive education course for youth and young adults explored a variety of topics related to culture and identity. The group first discussed the topics via creative writing and other activities and then moved on to visual arts techniques to conduct art to explore themes of cultural identity in Finland. Given the choice of what theme to make the main focus of the collaboration, the class chose to focus on cultural encounters in the media.
Like the KOTI researchers, the students’ English language teacher Sirje Perendi thinks that artmaking is particularly useful in exploring complex topics like culture and identity, and in working with culturally diverse student groups. Reflecting on the workshops, she observed: “for some of these students they can be overly focused on right and wrong answers – working with art to better understand topics like cultural encounters can help the students creatively express what they have learnt, and what they already know, drawing on new and different types of knowledge.”
This creativity was reflected in students’ artwork about cultural identity and cultural encounters. As shown in the examples below, the students’ art showcases different facets of their identity that they feel are important in making them who they are. Surrounding these, students have shown aspects of Finnish culture which they see as resonating or in tension with their own cultural identity.
KOTI researcher Nick Haswell, who helped develop and run the art workshops, sees these kinds of artworks as windows into the lives, thoughts, feelings and experiences of students. “Artmaking can be a safe, fun and empowering way for students to share their lives, because they can decide what and how to share, and by using skills that they are proud of, they can communicate from positions of confidence and strength. Also, when students and teachers (and researchers!) don’t share a common language of fluency, artmaking can be an effective way to express and to understand beyond words”.