Lentokonehuoltaja
- Hakuaika
- Hakuaika 17.02.-19.03.2025
- Kenelle
- Ammatillinen perustutkinto
- Toteutustapa
- Päiväopetus
- Toimipiste
- Pirkkala Myötätuuli
- Opinnot alkavat
- 06.08.2025
- Hinta
- Maksuton
Mitä koulutus sisältää?
Ajatteletko vaihtaa alaa tai muuten kouluttautua toiseen ammattiin? Lentokonehuoltotyön osatutkinnossa (lupakirjaluokka A1-B3) keskitytään ilma-alusten mekaanisiin rakenteisiin, huoltotekniikkaan, materiaaleihin ja voimalaitteisiin. Teoriaopiskelun lisäksi opinnoissa tehdään mittaus-, testaus-, korjaus- ja huoltoharjoituksia työsalitiloissa ja lentokonehalleissa, aidoilla lentokoneilla ja lentokonelaitteilla. Työssäoppimisjakso suoritetaan ilmailualan yrityksissä Suomessa tai ulkomailla. Koulutus toteutetaan yhteiseurooppalaisen koulutusohjelman mukaan ilmailuviranomaisen valvonnassa.
Osatutkinnon laajuus on 80 osp ja opinnot kestävät noin 15 kk. Opetus tapahtuu Tredun Pirkkalan toimipisteessä.
Koulutus sisältää seuraavat opinnot:
- Matematiikka, mod 1 (A/B3)
- Fysiikka, mod 2 (A/B3)
- Sähköopin perusteet, mod 3 (A/B3)
- Elektroniikan perusteet, mod 4 (B3)
- Digitaalitekniikka/ elektroniset mittaristot, mod 5 (A/B3)
- Materiaalit ja laitteistot, mod 6 (A/B3)
- Huoltotoiminta, mod 7AB (A/B3)
- Aerodynamiikan perusteet, mod 8 (A/B3)
- Inhimilliset tekijät, mod 9AB (A/B3)
- Ilmailulainsäädäntö, mod 10 (A/B3)
- Turbiinimoottorilentokoneiden aerodynamiikka, rakenteet ja järjestelmät, mod 11AC (A/B3)
- Kaasuturbiinimoottori, mod 15 (A)
- Mäntämoottori, mod 16 (A/B3)
- Potkuri, mod 17AB (A/B3)
Tutustu lentokoneasennuksen tutkinnon perusteisiin.
Lue lentokonehuoltajaopiskelijoiden tarinoita uravalinnastaan
Koulutus soveltuu sinulle
Kun olet suorittanut ylioppilastutkinnon tai jonkin toisen asteen ammatillisen perustutkinnon tai sinulla on vastaavat tiedot. Lentokoneasennuksen perustutkinnon suomen kielen taitotasovaatimus on B2.1. Lisäksi edellytämme hakijalta soveltuvuutta lentokonealan vaativiin tehtäviin.
Tärkeitä taitoja alalla toimiessa ovat
- englannin kieli
- huolellisuus ja ohjeiden noudattaminen
- looginen ja tekninen ajattelutaito
- vastuullisuus ja tunnollinen asenne
- tiimityötaidot
Alalle hakeutuvan tulee olla perusterve ja nuhteeton henkilö. Alan turvallisuusvaatimukset edellyttävät yhteiskunnan sääntöjen ja määräysten noudattamista. On hyvä huomioida jo hakuvaiheessa, että esteenä opiskelijaksi ottamiselle voi olla
- allergia lentokonehuoltotyössä käytetyille aineille ja materiaaleille
- fyysistä terveyttä ja toimintakykyä rajoittava sairaus tai vamma
- lääkkeiden riippuvuus tai ongelma- tai väärinkäyttö
- mielenterveyden häiriö tai psyykkinen sairaus, joka ei ole hoitotasapainossa
- päihteiden riippuvuus tai ongelma- tai väärinkäyttö
- värinäön häiriö, joka rajoittaa käytännön työtehtävissä toimimista
Näin haet
Hae koulutukseen Opintopolussa. Seuraava hakuaika on 17.2.-19.3.2025.
Valinta koulutukseen tapahtuu pääsy- ja soveltuvuuskokeen perusteella.
Suomen kielen taito testataan hakijoilta, joiden äidinkieli ei ole suomi ja joilla ei ole todistusta koulutukseen riittävästä suomen kielen taidosta. Jos hakija ei osallistu kielikokeeseen, hakemus peruuntuu. Lisää kielitaitovaatimuksista ja kielikokeista voit lukea täältä.
Pääsykoe
Lentokoneasennuksen perustutkinnon pääsy- ja soveltuvuuskoe järjestetään 24.04.2025 etätoteutuksena. Tarkemmat ohjeet kokeesta lähetetään sähköpostilla ennen koepäivää. Hylätty koetulos on esteenä opiskelijaksi valinnalle (0 pistettä tai ei osallistunut kokeeseen). Lue lisää pääsy- ja soveltuvuuskokeesta Tredussa.
Kaikkien lentokoneasennuksen koulutusohjelmaan opiskelijaksi hyväksyttyjen tulee toimittaa oppilaitokselle ilmailulääkärin lausunto soveltuvuudestaan ilmailualalle (T-lausunto, enintään kolme kuukautta vanha). Lääkärintodistuksen toimittamatta jättäminen voi johtaa opiskelupaikan menettämiseen. Hakeutumisvaiheeseen kuuluva lääkärintodistus ei kuulu maksuttomuuden piiriin ja jää näin ollen hakijan itsensä maksettavaksi.
Usein kysytyt kysymykset
-
Pääsykoetehtäviä ei ole valitettavasti mahdollisuutta saada nähtäväksi.
-
Sähköisen etäkokeen tekemiseen tarvitsee tietokoneen / mobiililaitteen, nettiyhteyden ja kameran. Koe on auki aamusta iltaan koepäivänä. Kokeen tekemiseen kannattaa varata aikaa kaksi tuntia. Yksittäiset ajastetut tehtäväosiot ovat lyhyitä monivalintatehtäviä, joita on enemmän kuin annetussa ajassa kerkeää tekemään, mutta siitä ei kannata huolestua. Pääsykoetta koskevat ohjeet lähetetään hakijalle sähköpostilla. Koska koe tehdään etäkokeena, kuuluu siihen myös etävalvonta. Järjestelmä ottaa kuvia kandidaatista kokeen aikana. Pääsykoe on samanlainen kaikissa lentokoneasennuksen perustutkintoa järjestävissä oppilaitoksissa Vantaan ammattiopisto Variaa lukuun ottamatta. Kehotamme tekemään kokeen siihen oppilaitokseen, johon on hakenut ensimmäisenä. Tieto saaduista pisteistä kulkee myös muihin lentokoneasennuksen hakukohteisiin (pois lukien Varia).
-
Värinäköongelma tulee kaventamaan työllistymismahdollisuuksia ilmailualalla.
-
Kun on saanut tiedon opiskelupaikasta, täytyy käydä sen jälkeen ilmailulääkärin tarkastuksessa. Opiskelupaikka on ehdollinen siihen saakka, kun on esittänyt ilmailulääkärin todistuksen oppilaitoksessa lukuvuoden alussa. Ilmailulääkäri ottaa kantaa alalle soveltuvuuteen. Meillä on ollut hakija, joka ei ole saanut ilmailulääkärin tarkastuksessa hyväksyntää ADHD-diagnoosin takia, koska on käyttänyt lääkitystä, joka on ollut huumejohdannainen. Toisaalta meillä on ollut opiskelija, jolle diagnoosi on tullut vasta opiskeluiden aikana ja hänelle on löytynyt lääke, joka ei ole huumejohdannainen. Viimeisimmän opiskelijavalinnan jälkeen ilmailulääkäriltä on tullut todistuksia, jossa on ollut arviona ”soveltuu rajoituksin”. Tällä tarkoitetaan sitä, että ei voisi tehdä yksin työtään. Olemme kysyneet kahdelta alan isolta työnantajalta heidän näkökulmaansa ADHD-diagnoosin omaavan henkilön työllistämiseen. Heidän antamansa signaali asiaan on ollut sellaista, että he eivät välttämättä tule työllistämään henkilöä, joka ei voi tehdä yksin työtään. Keskittymishaasteita olevalla opiskelijalla voi olla vaikeuksia lentokoneasennuksen perustutkinnon opiskelussa erityisesti siksi, koska opiskelu on varsinkin aluksi hyvin teoriapainotteista.
-
Tredu on urheiluamis ja niinpä urheilun yhdistäminen opiskeluun onnistuu kaikilla tutkintoaloilla, mutta lentokoneasennuksen perustutkinnossa tätä suositellaan vain yksilölajeissa. Näin siksi, koska emme pysty järjestämään lukujärjestystä aamureenien mukaisesti. Ilmailuviranomaisen määrittelemässä koulutuksessa on läsnäolovelvollisuus. Jos opiskelijamme kävisi reeneissä aamuisin Tampereella ja käyttäisi aikaa vielä siirtymiseen Pirkkalaan, hänelle tulisi paljon poissaoloja ja koulutyön suorittaminen vaikeutuisi.
Sinua voisi kiinnostaa myös
Kysy lisää
TreduNavi hakupalvelu
sähköposti tredu.haku@tampere.fi
puhelin 040 170 5649