Lentokoneasentaja
- Hakuaika
- Hakuaika 18.02.-18.03.2025
- Kenelle
- Peruskoulu
- Toteutustapa
- Päiväopetus
- Toimipiste
- Pirkkala Myötätuuli
- Opinnot alkavat
- 06.08.2025
- Hinta
- Maksuton
Mitä koulutus sisältää?
Lentokoneasennuksen perustutkinto antaa valmiudet ilma-alusten huolto-, muutos- ja korjaustehtäviin. Työn tavoitteena on varmistaa lentokoneiden virheetön toiminta ja lentokelpoisuus. Koulutus toteutetaan yhteiseurooppalaisen koulutusohjelman mukaan ilmailuviranomaisen valvonnassa. Koulutus antaa valmiudet työskennellä Suomessa ja Euroopassa.
Lentokoneasentaja (B1) keskittyy opinnoissaan lentokoneiden rakenteisiin, mekaanisiin järjestelmiin, voimalaitteisiin ja huoltotekniikkaan. Työtehtäviä ovat rakenteiden ja järjestelmien tarkastukset, testaukset ja korjaukset. Lentokoneasentajia työskentelee ilmavoimien, kotimaisten tai eurooppalaisten lentokoneiden huoltotoimintaa suorittavien yritysten sekä ilmailuteollisuuden palveluksessa.
Perustutkinnon laajuus on 180 osp ja opinnot kestävät kolme vuotta. Ammattiaineiden opetus tapahtuu Pirkkalan toimipisteessä. Yhteiset tutkinnonosat opiskellaan Hepolamminkadun toimipisteessä.
Tutustu lentokoneasennuksen tutkinnon perusteisiin.
Koulutus soveltuu sinulle
Yhteishaussa hakevat pääasiassa keväällä 2025 perusopetuksen päättävät nuoret. Hakukelpoisia ovat myös henkilöt, joilla ei ole aikaisempaa perusopetuksen jälkeistä tutkintoa. Lentokoneasennuksen perustutkinnon suomen kielen taitotasovaatimus on B2.1.
Tärkeitä taitoja alalla toimiessa ovat
- englannin kieli
- huolellisuus ja ohjeiden noudattaminen
- looginen ja tekninen ajattelutaito
- vastuullisuus ja tunnollinen asenne
- tiimityötaidot
Alalle hakeutuvan tulee olla perusterve ja nuhteeton henkilö. Alan turvallisuusvaatimukset edellyttävät yhteiskunnan sääntöjen ja määräysten noudattamista. On hyvä huomioida jo hakuvaiheessa, että esteenä opiskelijaksi ottamiselle voi olla
- allergia lentokonehuoltotyössä käytetyille aineille ja materiaaleille
- fyysistä terveyttä ja toimintakykyä rajoittava sairaus tai vamma
- lääkkeiden riippuvuus tai ongelma- tai väärinkäyttö
- mielenterveyden häiriö tai psyykkinen sairaus, joka ei ole hoitotasapainossa
- päihteiden riippuvuus tai ongelma- tai väärinkäyttö
- värinäön häiriö, joka rajoittaa käytännön työtehtävissä toimimista
Näin haet
Yhteishaku on valtakunnallinen hakumenettely. Vuoden 2025 yhteishaku on 18.2.-18.3.2025. Tutustu ammatillisen koulutuksen yhteishakuun osoitteessa Opintopolku.fi.
Valinta lentokoneasennuksen perustutkintoon tapahtuu vain pääsy- ja soveltuvuuskokeen perusteella. Lentokoneasennuksen perustutkinnossa on kaksi osaamisalaa, avioniikan osaamisala ja lentokoneasennuksen osaamisala. Osaamisalatoiveen voi esittää pääsykokeen yhteydessä. Osaamisalojen opiskelupaikat täytetään pääsykoepisteiden perusteella.
Pääsykoe
Lentokoneasennuksen perustutkinnon pääsy- ja soveltuvuuskoe järjestetään 24.4.2025 etätoteutuksena. Tarkemmat ohjeet kokeesta lähetetään sähköpostilla ennen koepäivää. Hylätty koetulos on esteenä opiskelijaksi valinnalle (0 pistettä tai ei osallistunut kokeeseen). Lue lisää pääsy- ja soveltuvuuskokeesta Tredussa.
Kaikkien lentokoneasennuksen koulutusohjelmaan opiskelijaksi hyväksyttyjen tulee toimittaa oppilaitokselle ilmailulääkärin lausunto soveltuvuudestaan ilmailualalle (T-lausunto, enintään kolme kuukautta vanha). Lääkärintodistuksen toimittamatta jättäminen voi johtaa opiskelupaikan menettämiseen. Hakeutumisvaiheeseen kuuluva lääkärintodistus ei kuulu maksuttomuuden piiriin ja jää näin ollen hakijan itsensä maksettavaksi.
Usein kysytyt kysymykset
-
Pääsykoetehtäviä ei ole valitettavasti mahdollisuutta saada nähtäväksi.
-
Sähköinen etäkoe tehdään omalla kannettavalla tietokoneella / pöytäkoneella / mobiililaitteella kotona tai koulussa. Jos kotona tekeminen ei ole mahdollista, perusopetuksen opo järjestänee tilan, jossa kokeen voi tehdä koulun laitteilla. Kokeen suorittamiseen tarvitaan nettiyhteys ja kamera. Laskinta ei tarvita. Koe on auki aamusta iltaan koepäivänä. Kokeen tekemiseen kannattaa varata aikaa kaksi tuntia. Yksittäiset ajastetut tehtäväosiot ovat lyhyitä monivalintatehtäviä, joita on enemmän kuin annetussa ajassa kerkeää tekemään, mutta siitä ei kannata huolestua. Koska koe tehdään etäkokeena, kuuluu siihen myös etävalvonta. Järjestelmä ottaa kuvia kandidaatista kokeen aikana. Suomessa voi alle 13-vuotias päättää itse siitä, että häntä kuvataan. Koska kotona koetta tekevän alaikäisen taustalla näkyy yksityiskotia, on meidän kysyttävä tähän kuvaamiseen lupa alaikäisen huoltajalta. Pääsykoetta koskevat ohjeet lähetetään hakijalle sähköpostilla. Huoltaja saa myös postia, jossa kerrotaan kokeen järjestelyistä sekä pyydetään lupaa alaikäisen kuvaamiseen kotonaan. Pääsykoe on samanlainen kaikissa lentokoneasennuksen perustutkintoa järjestävissä oppilaitoksissa Vantaan ammattiopisto Variaa lukuun ottamatta. Kehotamme tekemään kokeen siihen oppilaitokseen, johon on hakenut ensimmäisenä. Tieto saaduista pisteistä kulkee myös muihin lentokoneasennuksen hakukohteisiin (pois lukien Varia).
-
Tätä asiaa on selvitetty OPH:sta (Opetushallitukselta) ja sieltä saatu vastaus on tämä: Ilmailulääkärin tarkastus liittyy koulutuksen hakuvaiheeseen. Koulutuksen maksuttomuus alkaa vasta sitten, kun opinnot alkavat.
-
Opiskella voi värinäköongelmasta huolimatta, mutta on hyvä tietää, että työllistymismahdollisuudet tulevat kaventumaan. Meillä on ollut opiskelijoita, joilla on värinäköongelmia. Heillä on ollut tavoitteena jatko-opintokelpoisuus eli he ovat hakeneet toisen asteen tutkinnon jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon.
-
Kun on saanut tiedon opiskelupaikasta, täytyy käydä sen jälkeen ilmailulääkärin tarkastuksessa. Opiskelupaikka on ehdollinen siihen saakka, kun on esittänyt ilmailulääkärin todistuksen oppilaitoksessa lukuvuoden alussa. Ilmailulääkäri ottaa kantaa alalle soveltuvuuteen. Meillä on ollut hakija, joka ei ole saanut ilmailulääkärin tarkastuksessa hyväksyntää ADHD-diagnoosin takia, koska on käyttänyt lääkitystä, joka on ollut huumejohdannainen. Toisaalta meillä on ollut opiskelija, jolle diagnoosi on tullut vasta opiskeluiden aikana ja hänelle on löytynyt sopiva lääke, joka ei ole huumejohdannainen. Viimeisimmän opiskelijavalinnan jälkeen ilmailulääkäriltä on tullut todistuksia, jossa on ollut arviona ”soveltuu rajoituksin”. Tällä tarkoitetaan sitä, että ei voisi tehdä yksin työtään. Olemme kysyneet kahdelta alan isolta työnantajalta heidän näkökulmaansa ADHD-diagnoosin omaavan henkilön työllistämisestä. Heidän antamansa signaali asiaan on ollut sellaista, että he eivät välttämättä tule työllistämään henkilöä, joka ei voi tehdä yksin työtään. Keskittymishaasteita olevalla opiskelijalla voi olla vaikeuksia lentokoneasennuksen perustutkinnon opiskelussa erityisesti siksi, koska opiskelu on varsinkin aluksi hyvin teoriapainotteista.
-
Tredu on urheiluamis ja niinpä urheilun yhdistäminen opiskeluun onnistuu kaikilla tutkintoaloilla, mutta lentokoneasennuksen perustutkinnossa tätä suositellaan vain yksilölajeissa. Näin siksi, koska emme pysty järjestämään lukujärjestystä aamureenien mukaisesti. Ilmailuviranomaisen määrittelemässä koulutuksessa on läsnäolovelvollisuus. Jos opiskelijamme kävisi reeneissä aamuisin Tampereella ja käyttäisi aikaa vielä siirtymiseen Pirkkalaan, hänelle tulisi paljon poissaoloja ja koulutyön suorittaminen vaikeutuisi.
Sinua voisi kiinnostaa myös
Kysy lisää
TreduNavi hakupalvelu
sähköposti tredu.haku@tampere.fi
puhelin 040 170 5649