Siirry sisältöön
Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla hyväksyt evästeiden käytön. Lisätietoja
Hae
Valikko
a a

Opinnollistaminen

Opinnollistaminen työllistämisen tukena

Opinnollistaminen tarkoittaa jo olemassa olevan osaamisen näkyväksi tekemistä. Työttömän työnhakijan on mahdollista täydentää ammatillista osaamista työkokeilussa, työpajalla tai muussa työympäristössä.

Kaikissa tutkinnoissa ja tutkinnon osissa on määritelty ammattitaitovaatimukset, joiden mukaisesti osaamista voi kasvattaa työtä tehden. Lopuksi osaaminen osoitetaan näytöllä, joka toteutetaan yhteistyössä Tredun kanssa.

Edellytyksenä sille, että opinnollistaminen onnistuu, tulee työpaikkaohjaajan tuntea tutkinnon sisältö ja ammattitaitovaatimukset. Autamme mielellämme, ota rohkeasti yhteyttä - yhteystietomme löytyvät tämän sivun lopusta!


Opinnollistaminen - miksi, milloin ja missä?

  • Matalan kynnyksen keino lisätä osaamista aidoissa työtehtävissä.
  • Joustava tapa saada työntekijän osaaminen näkyväksi.
  • Näytön suorittamisen jälkeen todistuksen tutkinnosta tai tutkinnon osasta.
  • Opinnollistaminen on mahdollista, mikäli organisaatiolla on tarjota työtehtäviä ja ohjausta osaamisen kerryttämiseksi työskentelyn aikana.
  • Opinnollistaminen voidaan käynnistää omassa aikataulussa ja käytettävä aika vaihtelee yksilöllisesti osaamisen perusteella.
  • Opinnollistamista on mahdollista suorittaa kuntouttavassa työtoiminnassa, työkokeilussa tai palkkatuetussa työssä käytännön työtehtävissä.


Työkaluja opinnollistamisprosessiin

1. Kun asiakkaalla ilmenee tarve opinnollistamiselle

  • Ollaan yhteydessä TE-toimistoon opinnollistamisen mahdollisuudesta ja osaamisen kehittämisestä jakson aikana (OMA-valmentaja/työpaikkaohjaaja).
  • Otetaan yhteyttä oppilaitoksen ammatilliseen opettajaan (työpaikkaohjaaja, ks. tiedot alta)
  • Toimijat: Työpaikkaohjaaja, OMA-valmentaja, asiakas, opettaja
  • Työnjako: Keskustellaan työpaikalla asiakkaan ja työpaikkaohjaajan kesken työpaikan työtehtävistä ja pohditaan, minkä tutkinnon perusteisiin ne voisivat sopia.

2. Oppimisympäristön kartoitus

  • Toimenpide: Oppimisympäristön kartoitus ja kuvaaminen kartoitusdokumenttiin, jos sitä ei ole aiemmin tehty
  • Toimijat: Työpaikkaohjaaja tai työpaikan muut toimijat (tarvittaessa ammatillinen opettaja)
  • Työnjako: Oppimisympäristön kuvaus tehdään yhdessä työpaikan toimijoiden kanssa ja opettaja osallistuu vain erikseen sovittaessa (projektit, hankkeet tms.). Kuvausta päivitetään tarvittaessa esim. työtehtävien tai tutkinnon perusteiden muuttuessa
  • Materiaalit: Mallina käytetään TPY:n dokumenttipohjia

3. Tapaaminen työpaikkaohjaajan kanssa: HOKS-keskustelu ja tutkinnonosan avaaminen

  • Toimenpide: Opettaja vierailee työpaikalla ja varmistaa työpaikan soveltuvuuden sekä tunnistaa aiemman osaamisen, yhdessä laaditaan opiskelijan HOKS
  • Toimijat: Opettaja, työpaikkaohjaaja ja asiakas yhdessä
  • Työnjako: Opettaja varmistaa työpaikan soveltuvuuden suhteessa tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin. Opettaja tunnistaa opiskelijan olemassa olevan osaamisen ja yhdessä opiskelijan sekä työpaikkaohjaajan kanssa sopii tarvittavan osaamisen hankkimisesta. Opettaja perehdyttää opiskelijan näytön suunnitteluun, varmistaa työpaikkaohjaajan arviointiosaamisen ja kirjaa tiedot Wilmaan: Osaamisen osoittaminen, Opiskelijan ohjaus suoraan näyttöön
  • Materiaalit: osaan.fi, ePerusteet, oppimisympäristön kartoitus

4. Osaamisen hankkiminen ja osaamisen kehittymisen dokumentointi

5. Osaamistodistus (tarvittaessa)

6. Osaamisen osoittaminen ja arviointi, tutkinnonosatodistus

7. Jatko-ohjaus


Onnistunut esimerkki: Petteri ponnisti takaisin töihin

Petteri on 45-vuotias entinen työtön. Opinnot jäivät aikanaan kesken, kun työelämä vei mennessään ja töitä tekevälle riitti. Sitten elintarvikealalla pitkään paiskinut Petteri irtisanottiin, kun yrityksen tuotanto siirrettiin ulkomaille. Uudelle uralle nousu ei niin vain onnistunutkaan. Petteri haki ja pääsi Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalvelujen OMA-valmentajan tuella elintarvikealalle työkokeiluun, jonka aikana hän opinnollistamisen avulla yhteistyössä Tredun kanssa suoritti elintarvikealan perustutkinnon. Tutkintotodistus ja alan pitkä työkokemus avasivat oven vakituiseen työhön.

Nyt Petteri on jälleen tiukasti oman alansa töissä ja elämä hymyilee. Opinnollistaminen on keino opiskella joko koko tutkinto tai tutkinnon osa konkreettisissa työtehtävissä.


Lisätiedot ja yhteydenotot opinnollistamisen käynnistämiseksi