EduSTA-hankkeen loppuseminaari kokosi osallistujia jakamaan kokemuksiaan

EduSTA – Academy for Sustainable Future Educators on Erasmus+ -rahoitteinen hanke, joka keskittyy ammatillisten opettajien kestävyysosaamisen kehittämiseen. Hankkeessa on rakennettu osaamismerkkijärjestelmiä, opintoja ja oppimateriaaleja kestävyysosaamisen vahvistamiseksi. Tredu on ollut mukana EduSTA-hankkeen pilotissa, jonka tuloksia ja kokemuksia jaettiin Tredun Santalahdentien kampuksen auditoriossa järjestetyssä loppuseminaarissa lokakuun lopulla.

Seminaarin avasi Tredun johtaja Kirsi Viskari, joka korosti kestävyysajattelun merkitystä opetushenkilöstön roolissa. Hän painotti, että kestävä kehitys on Tredun strategiassa keskeisessä asemassa ja opettajien onkin tärkeää ottaa rohkeasti uusia asioita osaksi arkea. Viskari mainitsi myös, että hankkeessa on ollut kansainvälinen verkosto mukana, ja siinä on saatu huomata, että samanlaisia haasteita koetaan riippumatta siitä, missä päin maailmaa sijaitaan. Yhteistyön avulla voidaan edistää teemoja ja oppeja yhdessä, eikä kenenkään tarvitse keksiä pyörää aina uudestaan.

Hankkeen projektipäällikkö Eveliina Asikainen TAMK:ista toi esille, kuinka hanke syntyi aidosta tarpeesta konkreettisille työkaluille, jotka auttaisivat opettajia kestävän kehityksen teemojen käsittelyssä.

Pilotti oli todellinen menestys

TAMK:in lehtorit Outi Rantanen ja Miika Huikkala kertoivat Tredun pilotin lähtökohdista ja tuloksista. Pilotissa oli mukana 19 Tredun opettajaa, ja tavoitteena oli suorittaa 18 osaamismerkkiä. Tavoitteet kuitenkin ylitettiin huikeasti ja lopputuloksena saavutettiin upeat 50 suoritettua osaamismerkkiä. Rantanen ja Huikkala korostivat yhteisen tekemisen, jaetun oppimisen ja yhteisöllisen tekemisen merkitystä koko pilotin aikana. Tapaamisia järjestettiin noin kerran kuukaudessa, ja niissä oli mahdollisuus jakaa kokemuksia ja saada tukea työskentelyyn.

Osallistujien omat kokemukset pilotista olivat erittäin positiivisia. Yhteinen tekeminen, jaettu oppiminen ja yhteisöllinen tekeminen olivat isossa roolissa koko pilotin aikana myös osallistujien näkökulmasta. Pilottiin osallistuneet opettajat kertoivat, että pilotin kautta kestävyysosaamiseen liittyvä tekeminen on laajentunut ja syventänyt heidän omaa osaamistaan ja opettajuuttaan aiheiden ympärillä. Oppimismatkaan on kuulunut kestävyysteemojen jatkuva syventäminen, ja pilotti vahvisti sitä, miten kestävän kehityksen teemat vaativat juuri jatkuvaa oppimista ja kuinka kestävyyden teemoja voi myös katsoa itselleen täysin uusista näkökulmista.

Opettajat pääsivät syventämään kestävyysosaamistaan

Tredun opettajat Pia Korhonen ja Minna Arvonen kertoivat EduSTA:n kehyksen antaneen rungon heidän tekemiselleen ja mahdollisuuden sanoittaa kestävyyden teemoja. Korhonen kertoi, että ravintola- ja catering-alalla on henkilöstön, työelämän ja opiskelijoiden kanssa kehitetty ympäristölupauksia. Näitä lupauksia käytetään ja toteutetaan opetuksessa ja tavoitteena olisi tulevaisuudessa ideoida myös jonkinlainen arviointimenetelmä, jolla todennetaan opetuksen laatua ja opiskelijan osaamista.

Kasvatus- ja ohjausalan opettaja Minna Arvonen puolestaan koki, että EduSTA on tuonut opetustyöhön syvyyttä ja uusia näkökulmia. Positiivisena näkökulmana koettiin myös EduSTAn pohjautumien yhteiseurooppalainen kehykseen, joka tarjosi luotettavan rungon, tutkimuspohjaista tietoa ja konkretiaa opetustyöhön.

Kohti kestävämpää tulevaisuutta

EduSTA-hanke ja sen aikana toteutettu pilotti ovat selvästi tuoneet merkityksellistä tukea Tredun opettajien kestävyyteen liittyvän osaamisen syventämiseen ja jakamiseen. Hankkeen aikana saadut kokemukset ja konkreettiset työkalut eivät jää pelkästään yksittäisten opettajien käyttöön, vaan siirtyvät laajemmin opiskelijoiden ja koko oppilaitoksen arkeen.

EduSTA-hankkeen pilotti on osoittanut, että kestävän kehityksen teemojen omaksuminen vaatii rohkeutta ja jatkuvaa oppimista, mutta yhdessä jaetuilla oivalluksilla kestävyyden tavoitteet tulevat entistä lähemmäksi. Tästä yhteisestä oppimismatkasta kumpuaa toivoa siitä, että tulevaisuuden ammattilaiset saavat mukaansa arvokkaan kestävyyden perinnön – ja sen myötä valmiuden rakentaa kestävämpää maailmaa.