Kumppanuudella, Tredu
Kun kyseessä on ammatillinen koulutus, sanomattakin on selvää että tiivis rajapinta aidon työelämän kanssa on äärimmäisen arvokas. Tredu ja Hertz ovat tehneet menestyksekkäästi yhteistyötä jo vuosien ajan - eikä kumpikaan palaisi enää entiseen.
Jasperintien valtavassa varastohallissa tuoksuu konkreettisesti kumi. Musiikki pauhaa. Opiskelijat näyttävät yllättävänkin keskittyneiltä renkaiden pesun parissa. Osa porukasta tekee lähtöä ison pakettiauton kanssa keikalle. Hertzin Sauli Toiva ja Jani Pernu suorittavat tarkistuskierrosta Jasperintien yksikössä valtavien rengasrivistöjen katveessa Tredun koulutuspäällikkö Sami Huntuksen ja opettaja Harri Nurmelan johdattamina.
”Arvostan todella Hertzin rohkeutta ja avoimuutta lähteä tekemään yhteistyötä meidän kanssamme,” koulutuspäällikkö Sami Huntus kiittää.
Aikaisemmin Hertzin vuokra-autojen renkaat säilytettiin kymmenissä varastoissa ympäri Suomea. Nykyään tuhannet renkaat löytyvät Tredun varastolta Pirkkalasta. Renkaat toimitetaan Tredun logistiikka-alan opiskelijoiden toimesta sille paikkakunnalle, missä tarve on.
”Ei meitä missään vaiheessa oikeastaan epäilyttänyt opiskelijoiden tai oppilaitoksen kanssa toimiminen – ainoastaan toimiiko prosessi ja liikkuuko tavara todella”, Hertzin aluejohtaja Sauli Toiva kertoo.
Ja liikkuihan se. Yhteistyötä on tehty nyt yli 5 vuotta ja Tredun Jasperintien uudet toimitilat mahdollistavat entistä sujuvamman toiminnan.
Tredun Jasperintien oppimisympäristö on Suomenkin mittapuulla ainutlaatuinen.
Jasperintien toimitilat saatiin käyttöön vuoden 2022 alussa. Sijainti on logistiikalle ihanteellinen aivan Pirkkalan lentokentän ja Tampereen ohikulkutien kainalossa. Oppimisympäristö on Suomenkin mittapuulla ainutlaatuinen.
”Aiemmin varasto- ja huoltotilamme sijaitsivat eri puolilla Pirkkalaa. Sekin sujui, mutta aiheutti tietysti logistisia haasteita opiskelijoiden suhteen. Nyt kaikki on sujuvampaa”, Sami Huntus kuvailee.
” Tilaa on sekä kuljetuskalustolle että varastoitaville tuotteille, hyllyissä on Hertzin lisäksi muidenkin yritysten tavaraa. Rakennuksen toisessa päässä on erilliset huolto- ja korjaamotilat. Tänne on jatkossa tulossa hyötyajoneuvoihin ja raskaaseen kalustoon painottuvaa mekaanikkokoulutusta, jolla pyrimme vastaamaan alueen työvoimatarpeeseen. Samalla huolehdimme myös osasta oman raskaan ajoneuvo kalustomme kunnossapitoa”.
Ei välttämättä heti tulisi ajatelleeksi, että opiskelijoiden vaihtuvuudessa on myös vahvuus – se takaa kehityksen. Varastonhallintaohjelman kanssa tehdään yhteistyötä sitä kehittävän ohjelmistoyrityksen kanssa ja kun käyttäjät vaihtuvat vuosien mittaan, tulee ohjelmistoa testattua ja kehitettyä lukuisin silmin ja aivoin.
Vastaavaa pakettia ja palvelua ei ole millään kaupallisella toimijalla
Tredun logistiikka-alan opiskelijat huolehtivat renkaiden kuljettamisen lisäksi myös niiden tarkistamisesta, puhdistamisesta sekä varastoinnista.
”Tällaista kokonaispakettia ja palvelua ei ole löytynyt miltään kaupalliselta toimijalta”, Sauli Toiva selittää.
Olisiko tässä sitten oikea bisnesrako? Ehkä, mutta palveluntarpeen kausiluontoisuus ja hyvin pienelle ajanjaksolle osuva suuri määrä on mille tahansa kaupalliselle toimijalle ilmeisen mahdoton haaste.
”Tredussa tämä onnistuu. Samalla opiskelijat pääsevät tekemään oikeaa työtä oikealle asiakkaalle – ei tarvitse siirrellä tyhjiä pahvilaatikoita!” Toiva tiivistää. Opiskelijoiden motivoimisen kannalta tämä on ihanneratkaisu.
”Ei täällä tarvitse aamuisin perustella asioita, että miksi on tehtävä niin tai näin. Kun auto odottaa ja asiakas kuormaansa, on opiskelijoille selvää että nyt on tehtävä juuri näin. Aikataulukin tulee siinä samalla” Tredun logistiikka-alan opettaja Harri Nurmela kiittelee.
Tilat ovat hyvät ja opettajien osaaminen teki vaikutuksen, he kyllä tietävät mitä tekevät!
Valtteri Sinisalo opiskelee ensimmäistä vuotta logistiikka-alaa. Hänen alavalintaansa yritysyhteistyö ei vaikuttanut, mutta erittäin positiivinen painoarvo sillä on opintojen sisältöön.
”Hertzin hommiin kuuluu renkaiden pesua, varastointia, johon liittyy myös tietokantaan merkitseminen – sekä sitä konkreettista kuljettamista. Monipuolista hommaa. En ole vielä itse ollut millään pidemmillä reissuilla mukana, mutta talvella olisi edessä kuljetusreissu Ivaloon saakka. Siellä ollaan siten yön yli,” Sinisalo kertoo.
Mistä alavalinta kohdallasi lähti?
”Kymppiluokalla kävimme tutustumassa Tredun Jasperintien yksikköön. Tilat ovat hyvät ja opettajien osaaminen teki vaikutuksen, he kyllä tietävät mitä tekevät!”
”Kyllä tämä ennen kaikkea on kumppanuutta – ei kovaa bisnestä. Kehitämme toimintaa edelleen tässä yhdessä koko ajan” Sauli Toiva kertoo.
”Ja on tämä pitkälti kiinni henkilökemioista, yhteistyömme pelaa. Emme me täällä Tredussa varmaankaan ole tyypillinen kuntatoimija, vaan pyrimme jatkuvasti joustamaan kuten aito yrityskin joustaa” Nurmela kuvaa.
”Ei tämä olisi mahdollista ilman näin sujuvaa molemmin puoleista yhteistyötä” Huntus kiittelee Hertzin asennetta vielä uudelleen.
Huntus, Nurmela, Toiva ja Pernu jatkavat kierrostaan. Motivoituneen oloiset opiskelijat tarkistavat renkaita, osa tarkkailee varastonhallintaohjelmaa jättiscreeniltä. Tiloissa vallitsee järjestys ja tekemisen meininki – voisi sanoa, että erittäin uskottava logistiikkabisneksen tunnelma.