Maarit Marttila auttaa opiskelijoita löytämään iloa liikunnasta

Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa liikuntaa ja terveystietoa opettava lehtori Maarit Marttila on työssään onnistunut johdattamaan liikuntaa vierastavia opiskelijoita kohti liikunnasta saatavaa mielihyvää ja hyvinvointia.
Kun opiskelijan suhdetta liikuntaan parannetaan, avainasemassa on opettajan ja opiskelijan kunnioittava ja arvostava kanssakäyminen ja erilaisten liikkujatyyppien ymmärtäminen. Uusi suhde liikuntaan voi alkaa rakentua, kun opiskelija saa turvallisesti kertoa vaikeistakin liikuntakokemuksista ja alkaa sitten pienin askelin etsiä itselle iloa tuottavia tapoja liikkua.
Liikunnan ilo ei ole automaatio, mutta löydettävissä
Lehtori Maarit Marttila auttaa työssään opiskelijoita luomaan uutta suhdetta liikuntaan. Tavoite on, että opiskelun aikana he löytävät liikkuvan elämäntavan ja alkavat tuntea iloa liikunnasta.
– Se, että osalle liikunta itsessään tuottaa mielihyvää, ei kosketa kaikkia. Opettajana tuon mielihyvän löytämisen tukeminen on tärkeää, Marttila sanoo. – Liikkumaan lähteminen ei ole kaikille helppoa, vaikeus on etenkin toisen asteen opiskelijoiden parissa todella yleistä. Useiden valtakunnallisten tutkimusten mukaan toisen asteen opiskelijat liikkuvat yhtä vähän kuin yli 70-vuotiaat, eli tutkituista väestöryhmistä vähiten.
Ahdistavista liikuntakokemuksista irtaantumisessa auttaa tutkittu tieto ja ammattitaitoinen ohjaus. Marttilalla on erityistä ymmärrystä neurokirjon haasteista. Hänen opetuksessaan aiemmin liikuntaa vältelleet nuoret ovat alkaneet saada liikunnasta apua omaan hyvinvointiin ja fyysiseen kuntoon.
Resepti opiskelijan liikunnanilon löytämiseen
1. Avoimuus opiskelijan kaikenlaisille kokemuksille.
Marttilan opetus perustuu siihen, että jokainen ihminen on arvokas ja tärkeä. Hän käy opiskelijoiden kanssa vuoropuhelua aiemmista liikuntakokemuksista. Ikäviäkin kokemuksia saa purkaa turvallisessa ilmapiirissä. Ennen opetuksen aloitusta hän kysyy viestillä opiskelijan aiempia kokemuksia ja mitä muuta olisi tärkeää huomioida opetuksessa.
2. Arvostetaan kunkin opiskelijan liikkujatyyppiä.
Liikkujatyyppejä on seitsemän, esim. kilpailija, liikunnan kolhima, uurastaja ja elämysliikkuja. Mielihyvää liikunnasta lähdetään etsimään opiskelijan lähtökohdista käsin, pienin askelin ja ilon kautta. Joillekin mielihyvä alkaa löytyä yksin liikkuen, ikään kuin vahingossa, vaikka luontoa samalla kuvaten, joillekin kaverin kanssa, joillekin ryhmässä. Kun mielihyvähormonit jossain vaiheessa alkavat erittyä kehoon liikkeen seurauksena, on edetty jo pitkällä kohti liikkuvampaa elämäntapaa.
3. Pedagoginen rakkaus opiskelijoita kohtaan
Marttila vahvistaa opiskelijoiden autonomiaa, pätevyyttä ja yhteenkuuluvuutta kertomalla heille, että hänellä on opettajana onni saada joka vuosi kohdata ainutkertaisia, arvokkaita ihmisiä, joista kasvaa hienoja tyyppejä. On tärkeää nähdä opiskelija kokonaisuutena, joka on fyysinen, psyykkinen, henkinen ja sosiaalinen toimija. Tällöin opettaja ymmärtää paremmin myös opiskelijan tarpeet, haavoittuvuuden sekä erilaiset vahvuudet. Kun opettajan ja opiskelijan kohtaaminen on positiivinen ja kunnioittava, liikunnan ilo on helpommin löydettävissä.
4. Opiskelijoille tutkittua tietoa
Marttila jakaa mielellään opiskelijoille tutkittua tietoa siitä, kuinka liikunta tukee hyvinvointia. Yksi mieluinen näkökulma on planetaarinen terveys ja hyvinvointi, jossa ihminen, luonto ja ympäristö nähdään kokonaisuutena, joiden terveys ja hyvinvointi riippuvat toisistaan. Tällöin liikunta käsitetään hyvin laajasti ja jokaisen opiskelijan kanssa voi pohtia juuri hänelle sopivaa liikkumisen ympäristöä. Myös sosiaalis-kognitiivinen teoria ja muutosvaihemalli sopivat hyvin osaksi opetusta.
Marttilalla vahva tutkimustausta
LitT, liikunnan, terveystiedon ja työkyvyn ja hyvinvoinnin lehtori Marttila on kirjoittanut aiheesta useaan teokseen, toimittanut yhden kirjan kollegoiden kanssa ja julkaissut artikkeleita ja vertaisarvioituja artikkeleita. Marttila on juuri saanut tunnustuksen opetustyöstään liikunnassa ja terveystiedossa; OAJ:n Ammatilliset Opettajat OAO ry myönsi hänelle Vuoden 2024 ammatillinen opetusteko -tunnustuksen. Palkinto jaettiin Educa-messuilla 25.1.2025.
Marttila toteaa, että yhteistyössä on voimaa. – Tredussa on loistavia erityisopettajia ja kollegoita, joiden kanssa yhdessä edistämme opiskelijoiden oppimista ja hyvää. Yksin asioita ei saa aikaiseksi.
Lue lisää
Tamperelaisopettaja saa jopa liikunnasta ahdistuneet nuoret liikkeelle: ”Tämän kun voisi jakaa kaikille!” | Aamulehti.fi