Opiskelijoiden arkitaitoja kartoitetaan tietokonepelillä 

Tredun opiskelija työpöydän ääressä. Pöydällä tietokone.

Tredu aloittaa Peili Vision Oy:n kanssa pilotin, jossa tietokonepelin avulla kartoitetaan opiskelijoiden toiminnanohjaustaitoja. Pilotin tavoite on selvittää lisätuen tarvetta ja huomata herkemmin opiskelijan tarkkaavaisuuteen, aktiivisuuteen ja muistiin liittyvät haasteet. Kokeilu toteutetaan syksyn aikana Sammonkadun kampuksella.

Peli mittaa arkitoimista selviämistä  

Peili Vision Oy:n kehittämässä A-EDU-pelissä opiskelija seikkailee kodinomaisessa ympäristössä. Vincent-niminen hahmo antaa pelaajalle suullisesti ohjeita erilaisten arkitoimien suorittamiseen. Opiskelija painaa tehtävät mieleensä ja toteuttaa ne parhaansa mukaan. Tehtävät ovat monimutkaisia ja vaativat tarkkaavaisuutta ja suunnitelmallisuutta. Peli tallentaa pelaajan käytöksestä monenlaista tietoa, kuten nopeutta, suoritettujen tehtävien määrää, naputtelun tiheyttä ja siirtymiä.

Palautteet avuksi opintojen suunnittelussa

Peili Vision tuottaa tuloksista oppilaitostasoisen analyysin, joka valmistuu syys-lokakuussa. Kukin opiskelija saa omasta suorituksestaan myös henkilökohtaisen palautteen, jossa arvioidaan, onko opiskelijalla mahdollisesti haasteita tarkkaavaisuuden, aktiivisuuden tai muistin kanssa. Lisäksi palautteessa on vinkkejä, joiden avulla voi sujuvoittaa arkea. Palautteet opiskelijoiden pelinkulusta menevät myös opettajalle, joka voi hyödyntää tuloksia, kun opiskelijoille laaditaan henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmia (HOKS).

Kokeiluun osallistuu elo-syyskuussa useita ryhmiä, jotka ovat juuri aloittaneet opintonsa, yhteensä noin 300 opiskelijaa.

Lisätiedot